تحلیل روانکاوانه از مرگِ «انسانِ کیهانی» در اساطیر
نویسنده
چکیده مقاله:
انسان کیهانی، اولین آفریدۀ نیمه بشری است، با بذل تن و جان، جهان را از نیستی رهایی میبخشد. مرگ بزرگمرد، که خلاصه و عصارۀ هستی است، آغاز آفرینشی دوباره است که با تجزیۀ عناصر وجود او آغاز میگردد. مرگ برای وی تنها تغییر هیأتی است برای ورود دوباره به جهان. گاه این ورود در قالب گیاه، جانور یا یکی از پدیدههای طبیعت نظیر رود و کوه و آسمان صورت میگیرد و گاه حیات جاودانهای است در قالب تمام هستی. در این مقاله به اساطیری که خاستگاه آفرینش جهان و انسان را «جسد انسان کیهانی» میدانند، پرداخته شده است. بررسی روانکاوانۀ این اساطیر نشان میدهد کهن الگوی بزرگمرد، قدرت بالقوۀ مادرزاد و پیشآگاهانهای است که در زمینۀ برقراری ارتباط فردی با سایر افراد و با نوع بشر از آن برخورداریم. در داستان آفرینش انسان، این الگوی اولیۀ بشر، گاه به اعماق تاریکیها سقوط میکند و تجزیه میشود. سپس تکهها جمعآوری میشوند تا به خاستگاه اصلی رهنمون گردند. یونگ این فرایند بالندگی را «تَفَرّد» مینامد. تلاشی که طی آن بشر سعی دارد از حالت پیشین (هویت باستانی) خارج شود و از کلیت و انتزاع به جزئیت و عینت دست یابد و در مقابل شخصیت گروهی، به شخصیت فردی برسد. در عین حال، قصد دارد، فارغ از قیود جنسیت یا طبقۀ اجتماعی، طبق اندیشهای وحدت وجودی، برای نیل به مقصود نهایی که خدایی شدن یا یکی شدن با طبیعت است، گام بردارد.
منابع مشابه
گونهشناسی منشاء مرگ در اساطیر جهان
اسطورهها که به نحوی حکایتِ ورود عناصر مینوی (خیر یا شرّ) به ساحت انسانی هستند، مضامین متفاوتی را به تصویر میکشند و سخنان بسیاری را میتوان از آنها استنباط کرد. در این میان، اسطورههایی وجود دارد که به منشاء اموری همچون منشاء جهان، منشاء انسان، منشاء داروها، منشاء گیاهان و منشاء حیوانات و... میپردازند، مرگ نیز بخشی از این سنخ را به خود اختصاص میدهد. اسطورههای منشاء مرگ دارای انواع گوناگون و ...
متن کاملبررسی و تحلیل مرگ و زندگی انسان نخستین، حیوان (گاو) و گیاه در اساطیر ایران از منظر نمادگرایی با تکیه بر شاهنامة فردوسی
اندیشۀ مرگ و زندگی یکی از مهمترین اصول عقاید و باورهای آدمیان است. انسان از گذشتههای دور تاکنون، بعد از آفرینش و مشاهدۀ مرگ، همواره در پی جاودانگی و در آرزوی بیمرگی بوده است. در باور مردم گذشته و در بیشتر آیینها، مرگ پایان زندگی و نابودی مطلق نیست؛ بلکه میتواند عاملی برای زندگی بهتر و والاتر باشد. در اسطوره و روایتهای کهن مرتبط با انسان نخستین، حیوان (گاو) و گیاه، مرگ و زندگی از اهمیت خا...
متن کاملزندگی و مرگ در اساطیر
در این پایان نامه دو موضوع آفرینش و مرگ در اساطیر ملل مختلف مورد بحث قرار گرفته است. در موضوع آفرینش، نخست باورهای اساطیری ملت ها، در باره آفرینش انسان و جهان تشریح گردیده و سپس در باره وجوه اشتراک و افتراق باورهای اساطیری آفرینش و میزان تاثیرپذیری این باورها از یکدیگر بحث شده است. در موضوع مرگ به سه مبحث پرداخته شده است: 1-دیدگاه گذشتگان در باره پدیده مرگ و چگونگی رویارویی با آن توضیح داده شده...
15 صفحه اولساخت روایی «مرگ و رستاخیز» در آینه اساطیر
برای ارائة ساخت روایی اسطورة مرگ و رستاخیز، با بهرهگیری از دانش ساختارگرایی، داستانهای متأثر از این اسطوره را تاحد یک پیرفت تقلیل دادهایم. پیرفت مرگ و رستاخیز، کوچکترین ساختروایی است که آن را از داستانهای نشأت گرفته از اسطوره مرگ و رستاخیز برگرفتهایم. این پیرفت چهارکارکردی شامل دل بستن ایزدبانوی عشق به قهرمان داستان (روساخت خدای باروری) است که چون با بیتوجهی قهرمان همراه است، به مرگ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره شماره 1 (پیاپی 17)
صفحات 55- 64
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023